“Particuliere hulp; als het kan zeker doen!”

Ervaringen van een tevreden klant;
‘Waarom zou je het geld bewaren? Nu is het goed besteed en ik ben heel gelukkig hoe het is gegaan. Omdat je veel kosten via de belasting terugkrijgt, hoef je niet heel erg rijk te zijn om particuliere hulp in te kunnen schakelen.’

‘In 2016 kreeg Saskia de diagnose alzheimer. Zij was 74 jaar. Ik ben 3 jaar ouder en als je dan op die leeftijd bent, kan het ook zomaar ineens afgelopen zijn. Dat besef had ik wel. Ik wilde dus alle zorg goed regelen voor haar. Als oud gezagvoerder op een vliegtuig  had ik het laatste woord, en dat wilde ik ook graag in de zorg voor mijn vrouw.’

‘De eerste 3 jaar konden we ons samen goed redden. Haar opgewekte karakter speelde daarin een grote rol. Ik had het niet beter kunnen treffen. Ze is het zonnetje in huis, nog steeds. Omdat het zo prettig is om bij haar te zijn, hebben we het samen zo lang vol kunnen houden.’

‘Bij mij werd helaas een spier- en zenuwaandoening geconstateerd. In combinatie met de artrose van mijn vrouw werd het steeds lastiger om haar te helpen met douchen en naar het toilet gaan. Er moest hulp komen. Ik heb geen moment aan de centen gedacht. We hadden ons huis goed verkocht en woonden al in een serviceflat. We hebben geen kinderen en de familie van mijn vrouw woont in Zwitserland. Via de casemanager kwam ik in contact met de organisatie ThuisCompany. Zij vonden voor ons ThuisCoach Ria. Wij konden haar op zzp basis  inhuren als begeleider. In eerste instantie voor 3 ochtenden per week, met daarnaast 2 ochtenden huishoudelijke hulp en deed ik het in het weekend nog zelf. Toen dat ook niet meer ging hebben we weekenddiensten ingevoerd, samen met andere ThuisCoaches.

‘De achterliggende gedachte van het op deze manier organiseren is dat je zelf de regie in handen houdt. Dat maakt het zo fijn. Totdat Saskia opgenomen werd, hielp Ria mijn vrouw met douchen, aankleden en toiletgang en ging altijd iets met haar doen. Meestal wel even naar buiten. Dan kon ik alles even vergeten en loslaten. Even een boodschap doen of eens een praatje maken met buren.’

‘Ria deed alles wat nodig is, behalve verpleegkundige handelingen. Zo hebben we het geregeld zonder indicatie, zonder tussenkomst van een zorgorganisatie die bepaalt hoeveel uur iemand mag komen en wat iemand mag doen.’

‘In het najaar van 2021 begon het veel te lijken op ‘de lamme helpt de blinde’. Ik kon Saskia niet verantwoord veilig begeleiden. Toen heb ik groen licht gegeven om opvang voor haar te zoeken. Had ik het niet op deze manier gedaan, dan had mijn vrouw veel eerder opgenomen moeten worden. Nu ze is opgenomen, komt Ria nog steeds om mij te helpen. Dit  jaar vergezelt ze mij als ik voor de laatste keer naar Zwitserland ga om de familie van mijn vrouw te bezoeken.’

‘De kosten waren niet heel veel meer dan wanneer ik een eigen bijdrage zou hebben moeten betalen. Dat komt omdat de zorgkosten afgetrokken kunnen worden van de inkomstenbelasting. Dat heb ik goed uitgezocht met een belastingconsulent en de Belastingdienst heeft het 100 procent geaccepteerd. Natuurlijk besef ik dat het niet voor iedereen is weggelegd. Maar ik ben heel gelukkig dat ik het zo heb gedaan.’

‘Het feit dat we geen kinderen hebben is op zich geen reden om het geld op deze manier te besteden. Ook als je wel kinderen hebt, besteed het geld dan gewoon aan jezelf. Liever goede zorg zoals jij dat wilt en minder geld voor de kinderen, dan minimale zorg en al het geld naar de kinderen. Ik kan het iedereen aanbevelen. Het geeft zo’n goed gevoel.’

Kees (85)

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.

Wil je ook eens ervaren of het inhuren van gezelschap je bevalt of  ook leuk geef het een ander kado! Met onze ThuisBon kan dat voor E. 39,95!

Hoe werkt het?

  • Je vult je contactgevens in aan de rechterkant van deze pagina en vinkt het kopje ThuisBon aanschaffen aan.
  • Eén van onze consulenten neemt telefonisch contact met je op.
  • Is de bon voor jezelf dan stemt zij meteen een dag en tijdstip met je af.
  • Geef je de ThuisBon kado dan zorgen wij ervoor dat deze als een echt kadootje wordt verpakt en sturen wij deze per post (inclusief de uitleg hoe het allemaal werkt).
  • Eén van onze ThuisCoaches komt langs op de afgesproken datum en natuurlijk neemt hij of zij iets lekkers mee voor bij de koffie of thee. Pluk de dag!